Kouvolan Vihreät järjesti sääntömääräisen kevätkokouksensa 16.3.2016

Vierailu Korttelikodit Ry:n toimintaan

Jäsenillämme oli mahdollisuus tutustua Korttelikodit Ry:n toimintaan Viitatuvalla. Korttelikodit ovat tärkeä osa Kouvolan vähäosaisten ihmisten elämää. He tarjoavat muun muassa kohtaamispaikkoja ihmisille viihtyisissä tuvissaan, ja jakavat ruoka-apua sitä tarvitseville.

Tutustuminen toimintaan oli avartava. Itse ajattelen, että hyvinvointiyhteiskunnan yksi tärkeimmistä mittareista on se, että miten yhteiskunta huolehtii heistä, joilla menee kaikkein huonoimmin. Tällä mittarilla mitattuna hyvinvointiyhteiskuntamme on epäonnistunut. Korttelikodit jakaa ruokaa neljässä pisteessä yhteensä kymmenen kertaa viikossa. Keskimäärin yhdessä leipäjonossa käy noin 50-60 henkilöä. Avun tarvitsijoiden suuri määrä yllätti. Leipäjonoissa vierailevat ihmiset ovat monista erilaisista syistä joutuneet tilanteeseen, jossa rahaa ruokaan ei ole. Tämä on asia, josta valtion ja sitä kautta myös kuntien tulisi ottaa enemmän vastuuta. Ei hädänalaisten ihmisten auttamista saa jättää kolmannen sektorin hoidettavaksi. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä siitä, että miten tilapäiseksi tarkoitetulla vapaaehtosityöllä on vaarana muuttua pysyväksi osaksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten asioiden hoitoa.

Vierailulla oli mukana Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo, joka väitöskirjaansa liittyen on erikoistunut köyhyyden tutkimiseen. Näin yhdistyksemme ihmisillä oli mahdollisuus saada tietoa käytännön auttamistyön lisäksi tieteellisestä näkökulmasta

WP_20160316_16_37_40_Pro

(kuvassa Maria Ohisalo ja Juha Huhtala)

WP_20160316_16_42_40_Pro

(kuvassa Päivi Hippeläinen, Maria Ohisalo ja Tuomas Valtonen)

Kevätkokous

Kevätkokous pidettiin viihtyisässä Onkapannu-kahvilassa Kouvolan keskustassa. Vuoden 2015 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen hyväksymisen lisäksi päätöksiä tehtiin mm. puoluekokousedustajista (21.-22.5.), Kaakkois-Suomen Vihreiden kevätkokouksen (10.4.) edustajista.

Lisäksi saimme Kuulla Maria Ohisalon terveiset puoluejohdosta. Viesti oli tärkeä. Kuntavaalityötä tulee tehdä ehdokashankinnan muodossa aktiivisesti. Kouvolan Vihreillä onkin ehdokashankinta lähtenyt jo käyntiin. Tavoitteena on saada 35 ehdokasta listalle kevään kuntavaaleihin. Varsinaisena tavoitteena kuntavaaleissa on vaalivoitto, joka yhdistyksellä tarkoittaa viittä valtuutettua nykyisen kahden sijaan. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta yhdistyksellämme on vahva usko siihen, että se on mahdollinen. Vihreiden nimeämät kärkiteemat työ, ympäristö, köyhyyden torjunta ja koulutus ovat tärkeitä ja ajankohtaisia myös Kouvolassa.

Meillä on myös vahva usko siihen, että hallituksen kurjistamispolitiikkaan kyllästyneillä ihmisillä on myös tarvetta inhimillisille vaihtoehdoille, joita me Vihreät puolueena ajamme.

Yhdistyksen jäsen Heikki Nurminen piti mielenkiintoisen alustuksen kevyen liikenteen lisäämisestä Kouvolassa. Keinoina hän esitti mm. kaupunkisuunnittelun, joka paremmin tukee jalkaisin ja polkupyörällä liikkumista, sekä ekologista asennekasvatusta.

Kouvolan Vihreiden hallituksen sihteeri Sari Hyytiäinen toi terveiset koulutuspoliittisesta työryhmästä, jonka jäsenenä hän toimii. Koulutukseen liittyvät asiat nähdään Kouvolan Vihreissä tärkeinä ja ajankohtaisina. Huolta Kouvolan tasolla aiheuttaa toisen asteen koulutuksen säästöjen aiheuttama rapautuminen, joka tulee vaikeuttamaan jatkokoulutusmahdollisuuksia ja asettaa opiskelijoita eriarvoiseen asemaan. Kouvola valmistautuu jälleen kouluverkon supistuksiin, ja monessa paikassa jännitetään koulujen kohtaloa. Yhdistyksemme kanta on, että kouluverkkoihin tehtävät päätökset tulisi tehdä aina huolellisesti ja koulukohtaisesti arvioiden, eikä ainoastaan oppilasmääriä ja muita lukuja tarkastelemalla. Esimerkiksi useita tunteja kestävälle koulumatkalle voidaan laskea lipun hinta, mutta sen vaikutusta lapsen ja perheen arkeen ei voida arvioida euroja laskemalla. Näemme kuitenkin paljon hyvää myös keskitetyissä ratkaisuissa. Monipuolisiin valinnaisaineisiin ja eri uskontojen opetukseen tulisi kaikilla oppilailla olla tasavertaiset mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta. On todennäköistä, että koulujen lukumäärää arvioitaessa laatu korvaa ainakin osittain määrän. Tehtävämme yhdistyksenä on tässä vaiheessa mahdollisimman hyvin perehtyä asiaan lopullisen kannan vahvistumiseksi. Se on jo nyt varmaa, että päätökset tulevat olemaan vaikeita.

WP_20160316_18_37_17_Pro

Kouvolan Vihreät jatkaa työtä paremman Kouvolan puolesta!

Juha Huhtala, puheenjohtaja

Kouvolan Vihreät Ry