vihreätlogokouvola

Vuoden päätapahtumaan Lahteen lähti innokas joukko kouvolalaisia vihreitä. Osallistujia oli yhteensä lähes kymmenen, joista Juha Huhtala ja Sari Hyytiäinen toimivat äänivaltaisina edustajina.

WP_20160521_09_33_30_Pro

Kokouksessa ei tänä vuonna tehty henkilövalintoja. Kuten julkisuudessakin on todettu, Ville Niinistön seuraaja tullaan valitsemaan ensi kesänä Tampereen puoluekokouksessa. Kansanedustaja Heli Järvinen käynnisti kuitenkin “puheejohtajapelin” sunnuntaina asettumalla julkisesti Outi Alanko-Kahiluodon tukijaksi.

UUSI STRATEGIA HYVÄKSYTTIIN

Puoluekokous hyväksyi Vihreiden uuden strategian. Strategiaa luonnehdittiin innostavaksi ja toteuttamiskelpoiseksi. Strategiasta ei haluttu liian yksityiskohtaista, jotta toimintasuunnitelmiin jää liikkumavaraa. Strategian tekoon tehtiin paljon taustatyötä ja -tutkimusta. Jäseniä osallistettiin strategian laatimiseen lukuisten työpajojen ja jäsenkyselyn avulla. Puoluekokous luonnehti strategiaa jäsenistöstä kumpuavaksi työkaluksi. Päävastuun strategiatyöstä kantoi työryhmän puheenjohtaja Kaisa Hernberg.

Video: Miksi olen mukana Vihreissä

PUOLUEKOKOUSALOITTEET

Jäsenistö oli jälleen laatinut useita aloitteita puoluekokouksessa päätettäviksi. Eniten keskustelua sai aikaan GMO, eli geenimuunneltu ravinto, jonka puolesta ja vastaan esitettiin argumentteja. Puoluehallitus lausui GMO- tuotannosta mm. seuraavaa.

“Jokainen geenimuunneltu organismi on omanlaisensa, eikä kategorisesti voitane todeta, että kaikki geenimuunneltu ruoka olisi varmuudella terveydelle haitatonta. Vastaavasti ei tietysti voida myöskään väittää, että kaikki GMO olisi terveydelle vaarallista tai muutenkaan haitallista. Kattavat terveysvaikutusarvioinnit ja riskinarviot on tehtävä jokaisesta lajikkeesta erikseen; varovaisuusperiaatteen noudattaminen on geenimuuntelun kohdalla tärkeää.
Puoluehallituksen mielestä aloitteessa esitetylle suoraviivaiselle johtopäätökselle ei ole riittäviä perusteita, vaikka aloitteessa onkin tuotu esiin olennaisia näkökulmia GMO-teknologiaan liittyen.”

Päätös: Aloite hylätään, mutta puoluekokous kehottaa puoluehallitusta laatimaan GMO-teknologiaa koskevasta tutkimustiedosta keskustelupaperin. Puoluekokous toteaa myös, että puolueen linjausten tulee kaikissa asioissa perustua puolueen arvojen lisäksi tutkimustietoon.

Kaikki aloitteet ja muut kokousasiat:

Puoluekokous-sivu

PUOLUEKOKOUS KOUVOLAAN?

Kouvolan Vihreillä syntyi ajatus siitä, että tulemme selvittämään mahdollisuudet pitää puoluekokous Kouvolassa. Se on suuri haaste, mutta samalla myös suuri kunnia ja mahdollisuus nostaa Kouvolaa myönteisessä valossa julkisuuteen.

Haluamme Kouvolasta vihreän Kouvolan!”

Juha ja kansanedustaja Touko Aalto tekivät suunnitelmia tulevaan liittyen.

WP_20160521_16_20_19_Pro

Yhdistyksen toimintaan tänä keväänä liittynyt Suski löysi kansanedustaja Ozan Yanarin kainaloonsa.

TULKAA MUKAAN, MEILLÄ ON HUIPPUJENGI!