Syksyn ensimmäinen kaupunginvaltuuston kokous kokosi valtuutetut kaupungintalolle kesän jälkeen. Ennen kokousta perehdyttiin seminaarissa perusopetuksen tulevaisuuteen Kouvolassa. Meillä on 100 miljoonan korjausvelka koulurakennuksista ja uuden opetussuunnitelman vaatimus joka murtaa ”yksi opettaja, yksi luokka” -asetelmaa. Syksyn kuluessa koulujen kehittämisestä tehdään isoja päätöksiä. 34 peruskoulun määrä vähenee, mutta tilalle saadaan uusia oppimisympäristöjä.

Konserniohjeella kaupunki ohjaa tytäryhteisöjään, esimerkiksi KSS energiaa, Kouvolan Vesi oy:a ja muita yhtiöitä. Vihreiden valtuustoryhmän mielestä on kummallista että ihminen valvoo omaa toimintaansa kun kaupunginhallituksen konsernijaoston jäseniä voidaan valita yhtiöiden hallituksiin. Kouvolan vihreät sitoutuu pidättäytymään näistä kaksoisrooleista. Toivomme, että esimerkkimme innoittaa muita puolueita tekemään kanssamme herrasmiessopimuksen asiasta.

Uusi Kouvola -nimellä on rakennetaan kaupunkiin uutta organisaatiota. Vihreiden valtuustoryhmä esitti kokouksessa, että kaupunginhallituksessa organisaatioon lisätty henkilöstöjaosto perustetaan, mutta vain määräajaksi. On kummallista, että kun sadat miljoonat eurot ja yli 2000 työntekijää siirtyy sotekuntayhtymään ja myöhemmin maakuntaan, mutta me samaan aikaan lisäämme henkilöitä päätöksentekoon. Esityksemme sai valtuuston enemmistön taakseen ja henkilöstöjaosto perustetaan vain määräajaksi maakuntauudistuksen myllerrykseen.

Valtuustoryhmämme jätti kokouksessa aloitteen koulujen kasvisruuasta: toivomme, että jokaisessa kouvolalaisessa koulussa jokainen oppilas ja opiskelija voi päivittäin valita kahdesta vaihtoehtoisesta pääruuasta, joista toinen on kasvisruoka. Tämä on kouluruokasuositusten mukaista ja vakiintunut käytäntö jo monissa kaupungeissa.

Teksti: Kaisa Spies