Tänä vuonna Suomessakin koettiin sellaisia helleaaltoja, jotka saivat ihmiset viimein käsittämään ilmastonmuutoksen vakavat seuraukset, jos torjumistyöhön ei pikimmiten ryhdytä.

Itse löysin hyvää taustatietoa aiheeseen Mark Lynasin kirjasta Six Degrees – Our Future on a Hotter Planet. Siinä hän kirjoittaa, mitä seurauksia 1-6 asteen nousulla on maapallon eri paikoissa. Olisinpa törmännyt kirjaan jo kymmenen vuotta aiemmin, jolloin Lynas sai kirjastaan vuoden 2008 (Royal Societyn) tiedekirjan palkinnon. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan?

Tällä hetkellä keskilämpötila on noussut jo 1.1 astetta. Paljon on tehtävä, jotta se ei nousisi puoleentoista tai kahteen asteeseen. Itse asiassa hiilidioksidi, joka on pääsyyllinen lämmön nousuun, on jo nyt historiallisissa lukemissa. Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalaksen mukaan viimeksi hiilidioksidipitoisuus oli nykytasolla n. kolme miljoonaa vuotta sitten. Lämpötila oli silloin 2-3 astetta nykyistä enemmän ja merenpinta 10-30 metriä korkeammalla.

Hiilidioksipäästöjä on siis todellakin vähennettävä, ja sitä on myös alettava poistamaan aktiivisesti ilmakehästä kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. Kyseinen kaasu (CO2) säilyy ilmakehässä kymmeniätuhansia vuosia, joten tähän mennessä tuotetut päästöt vaikuttavat vielä pitkään.

Minkälaisia seurauksia ilmastonmuutoksella sitten on?

Tässä muutamia: lämpötila nousee, jäätiköt sulavat, merenpinta nousee, myrskyt voimistuvat, tulvat lisääntyvät, merivesi happamoituu, korallit kuolevat, metsäpalot yleistyvät, eläimiä kuolee sukupuuttoon, aavikoituminen laajenee, joet kuivuvat, vesipula uhkaa, sadot pienenevät, ruoantuotanto vaarantuu ja helleaallot pahenevat.

Lyhyellä aikavälillä voi yksittäiselle maalle tulla hyötyäkin (esim. lämmityskustannusten pieneneminen, pidempi kasvukausi jne.), mutta ilo on lyhytaikaista, sillä jos ns. turvaraja ylitetään, ilmastonmuutos todennäköisesti riistäytyy käsistä. Hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä tarpeeksi, jotta vältytään ns. positiivisten takaisinkytkentöjen (mm. ikiroudan sulaminen ja metaanipäästöt) tuhoisilta vaikutuksilta.

Jokainen voi tehdä jotain yksilötasolla. Esim. hyviä valintoja asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan liittyen.
Yhä useammin kuluttamisessa paras vaihtoehto voi olla tekemättä jättäminen.

Jokainen voi ja pitääkin vaatia päättäjiltä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Nyt globaalilla tasolla käytävä keskustelu ja päätökset tulevat vaikuttamaan ratkaisevasti meidän, lastemme ja lastenlastemme elämään.

Tukekaamme toisiamme ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.

Aihe koskee meitä kaikkia.

Kirjoittaja Tommi Viljakainen on Kouvolan Vihreiden jäsen